Wednesday, May 13, 2009

Hari ke 2 Kembara Bakti Tioman 2009

Salam alaik,
bertemu kembali kita kali ini,hari ini telah masuk hari ke-2 program yang penulis sertai,kala ini penulis sedang menjalankan tugas untuk sentri.

Pagi hari ke-2 program dibuka dengan aktiviti pemeriksaan percuma kepada penduduk kg.Tekek.
Aktiviti dijalankan di klinik kesihatan kg.Tekek, pada mulanya aktiviti dirancang untuk diadakan di marina bay,namun sedikit masalah teknikal dari pihak JKKK Kg. Tekek menyebabkan tapak aktiviti terpaksa ditukar. Untuk aktiviti ini, publisiti merupakan elemen paling untuk mendapatkan penyertaan masyarakat,namun seribu kali sayang, publisiti tidak dapat dijalankan oleh pihak JKKK kerana sibuk melayan lawatan cucu sultan pahang. Kesannya,aktiviti ini tidak diketahui oleh penduduk kg. Namun nasib agak menyebelahi kami, pihak JKKK telah memberitahu kepada Dr. Rupar yang bertugas di klinik kesihatan pulau tioman,walaupun last minit, Dr. Rupar banyak membantu kami dengan memberi kebenaran kepada kami menggunakan sebahagian ruang klinik untuk melakukan aktiviti pemeriksaan kesihatan. Beliau juga membuat hebahan kepada beberapa perusahaan yang berdekatan..Terima kasih Dr. Rupar dan staf klinik kesihatan yang membantu kami,manakala di pihak ajk program pula,penasihat menjemput para guru srk kg. Tekek untuk menjalani pemeriksaan..

Walaupun pelbagai dugaan yang menimpa semasa aktiviti tersebut,kehadiran beberapa penduduk kg. Tekek telah mengubati hati kami. Bilangan agak sedikit tetapi bermakna. Aktiviti pemeriksaan kesihatan berakhir jam 12.30 tengahhari.

Disebelah petang,kami diberi sedikit taklimat daripada ketua kg. Tekek berkenaan pulau tioman,selepas waktu asar kami dibawa mengunjungi kampung bersebelahan iaitu kg. Air batang. Setelah penat berjalan,semua peserta dibenarkan melepaskan lelah di dalam air :) . Selepas puas bermain air,kami bersiap untuk memasak makan malam yang pertama di pulau tioman, menu pertama hanyalah telur dadar dan ikan sardin,tetapi semuanye dihadap dengan penuh selera.

Pada sebelah, aktiviti permainan dalam kumpulan terpaksa ditangguhkan kerana semua peserta kepenatan dan tidur awal. Hari esok kami akan meredah hutan untuk jungle tracking yang akan mengambil masa 2 jam perjalanan menuju ke kg.Juara.

Cukup dulu setakat ini,sehingga berjumpa lagi.

peserta berkumpul di klinik kesihatan kg.tekek

team pemeriksa kesihatan

semasa pemeriksaan
bergambar kenangan dengan staff klinik kesihatan
peserta bergambar kenangan setelah aktiviti tamat
di tebing marina
jalan2 ke kg. air batang
pemandangan pantai di kg. air batang
pemandangan di kg. air batang
pemandangan matahari terbenam di kg. air batang