Thursday, May 14, 2009

Hari ke 3 Kembara Bakti Tioman 2009

Salam alaik,
penulis nak sambung cerita ekspedisi ke Tioman hari tu, pada hari ketiga selepas siap memasak dan sarapan pagi, semua peserta melakukan sedikit regangan untuk memanaskan badan sebelum acara jungle tracking atau merentas pulau, dari kg. tekek ke kg. juara. acara ini agak memenatkan, kami terpaksa mengambil masa selama 3 jam untuk sampai ke kg.juara, mungkin kami sekadar perjalan secara perlahan-perlahan untuk menikmati suasana hutan di pulau tersebut. semasa dalam perjalan itu penulis terjumpa satu makhluk pelik dan comel, mungkin ia spesis lintah, tak tau la apa nama makhluk. perjalanan merentas pulau tersebut bermula dari jam 9 pagi sehingga 12 tgh hari, setibanya kami di kg. juara, satu pemandangan yang amat indah menyambut kami, Subhanallah begitu indah sekali ciptaanNYA ini hingga mampu menghilangkan segala penat lelah perjalanan selama 3 jam tadi.

kami berehat lebih kurang 2 jam di kg. juara untuk makan tengah hari sambil menunggu bot yang akan membawa kami untuk aktiviti snorkeling. tepat jam 2 petang, bot yang dijanjikan telah pun sampai, kami dipecahkan kepada 2 kumpulan. destinasi pertama yang kami pergi adalah tapak eraman telur penyu, walaupun tak pernah dengar tapi dekat pulau tioman ni memang ada penyu yang datang bertelur antaranya ialah Green Turtle, disini ada seekor penyu yang buta penglihatan, JO namanya dah tiga tahun ia dibela dipusat eraman telur tersebut. kemudian kami meneruskan perjalanan ke tapak batu karang dalam, disini banyak batu karang yang cantik2 namun ikan-ikan disini tidak peramah sangat, jadi kumpulan penulis tidak lama di tapak karang dalam, kami terus pergi ke kg. salang. Kg. salang mempunyai pantai yang putih bersih dan air pantai yang sangat cantik untuk mandi pantai, terdapat juga beberapa batu karang muda dan ikan-ikan yang peramah. kami agak lama disini memandangkan tempat paling sesuai untuk semua orang bermain air sepuas hati. kemudiannya kami bertolak ke destinasi terakhir iaitu monkey bay, disinilah tempat yang paling cantik di lautan tioman yang penulis telah sampai, ikan-ikan yang pelbagai warna dan bentuk berebut-rebut mendapatkan roti yang kami sediakan dan batu karang di sini sangat-sangat lah cantik dan pelbagai. memang terasa nak tidur je dengan ikan-ikan tersebut :pandacloud_16:
setelah puas bermain, kami pun pulang ke taman laut, dan sekali lagi kami snorkeling di taman yang sememangnya tempat yang paling banyak ikan yang dikurung dalam kawasan tersebut. ikan-ikan disini juga sangat peramah tetapi memandangkan terdapat banyak ikan-ikan yang bersaiz lebih daripada 15inci ia menjadi agak menakutkan untuk memberi mereka makanan (takut digigit jari :pandacloud_05::pandacloud_17:) aktiviti tersebut tamat pada jam 6 petang.

setelah itu, kami kembali ke tapak perkhemahan dan menyediakan makan malam. pada sebelah malamnya, sedikit taklimat untuk program keesokkan hari diadakan. malam tersebut merupakan malam yang paling nyenyak penulis tidur memandangkan keletihan yang teramat daripada kedua2 aktiviti pada siang hari tersebut.



merentas pulau

merentas pulau2

merentas pulau3
merentas pulau4
makhluk unik

kg. juara

kg. juara 2

jeti kg. juara

jeti kg. juara 2

tapak eraman telur penyu



tapak eraman telur penyu 2


tapak eraman telur penyu 3

tapak batu karang dalam

tapak batu karang dalam 2

tapak batu karang kg. salang



tapak batu karang kg. salang 2


tapak batu karang kg. salang 3

2 ekor gamat di kg. salang

monkey bay

monkey bay 2


monkey bay 3


monkey bay 4

monkey bay 5

monkey bay 6

monkey bay 7


Secoret Tinta SeLuhur Rasa

0 comments:

Post a Comment

Blog Biz