Tuesday, May 26, 2009

Hari Ke 4 & 5 Kembara Bakti Tioman

Salam alaik,
meneruskan cerita yang tertangguh lame, pada hari ke 4, para peserta akan berkunjung ke Sekolah menengah dan pra sekolah Kg. Tekek. Para peserta dibahagikan kepada 2 kumpula, kumpulan pertama akan menguruskan aktiviti motivasi kepada para pelajar sekolah menengah dan kumpulan kedua yang terdiri daripada kumpulan penulis akan akan mengajar pengurusan diri kepada adik-adik pra sekolah.

semasa mula-mula sampai ke pra sekolah tersebut, kami dapati para pelajar sedang tekun membuat latihan. setelah berkenalan dengan cikgu yang menguruskan mereka, kami dibenarkan turut serta bersama adik-adik dalam aktiviti mereka. setelah aktiviti mereka siap, tiba lah waktu makan untuk adik-adik yang comel-comel ni, so kami semua tolong menghidangkan makanan untuk mereka.

setelah selesai makan, bermulalah slot kami dengan adik-adik pra sekolah ini, aktiviti dimulakan dengan suai kenal antara abang dan kakak fasi dengan adik-adik. kemudian, adik-adik ni dibahagikan kepada 10 kumpulan, di mana setiap kumpulan ada seorang fasi dan 2@3 orang adik-adik mentee. dalam aktiviti pengurusan diri ini, para fasi akan mengajar adik-adik pra sekolah ini bagaimana menggosok gigi dengan betul dan bagaimana membasuh tangan dengan betul. disamping itu, para fasi juga pada masa yang sama melakukan pemerhatian pada kuku, rambut dan penampilan adik-adik mentee.

em,dalam seronok nak berkongsi dengan adik-adik ni, satu benda yang penulis tak boleh lupakan, semasa pembahagian kumpulan, kami beri peluang kepada adik-adik untuk memilih siapa fasi diorang, giliran penulis yang terakhir, seorang adik ni kene jadi mentee penulis tapi dia nak dengan fasi lain, cikgu dia suruh dia ikut penulis juga, kemudian terus adik tersebut menangis :pandacloud_03: kesian plak tengok adik tu menangis, kami tukarkan dia dengan fasi yang dia nak. walaupun macam tu, adik tadi rupanya terus bersedih sampai la kami habis aktiviti, aduhai kuat sungguh dia merajuk. (penulis takda bakat nak jadi cikgu tadika nampaknya :pandacloud_20:) setelah tamat aktiviti dengan adik-adik pra sekolah, kami semua kembali ke tapak kem untuk memasak makan tengah hari.


Pada sebelah petangnya, aktiviti santai yang mengisi masa, semua peserta berkumpul di pantai dan kami bermain sedikit pertandingan. kami di bahagi kepada 2 kumpulan. pada sebelah malam, aktiviti bertumpu di masjid kg. Tekek, kami bersama qariah kg. tekek mengadakan majlis tahlil dan seterusnya perasmian penutup untuk program kembara bakti tioman kali ini oleh Penghulu Mukim Tioman.

setelah pulang dari masjid, kami meneruskan aktiviti pertandingan antara kumpulan, bukanlah pertandingan yang berat-berat sekadar suka-suka sahaja. malam tu kami bermula dengan permainan tiup lilin, kemudian permainan botol sifir dan juga permainan Bom & iklan. setelah penat bermain, tiba masa untuk mengadu mimpi:pandacloud_19:


HARI KE 5

Pagi hari bermula seperti rutin biasa, memasak untuk sarapan. hari ini kami mengadakan gotong royong di sepanjang pantai dalam lingkungan taman laut. Sangatlah banyak sampah sarap yang dibuat oleh manusia yang tak bertanggungjawab, malu rasanya bila para pelancong asing yang datang untuk bersantai melihat pemandangan yang dikotori sampah-sampah ini.

setelah siap bergotong-royong tiba la masa untuk mengemaskan khemah-khemah sebab lepas jumaat kami akan terus balik ke tanah besar :pandacloud_14:. selepas solat jumaat, semua peserta menjamu makan tengah hari terakhir di pulau tioman dan selepas itu kami pun berangkat pulang ke tanah besar semenanjung.

pengalaman yang diperoleh di pulau tioman ini diharap dapat penulis manfaatkan dalam kehidupan mendatang.



bersama adik adam


layan adik-adik

fotogenik betul


semangat gitu


kenangan


main-main
main-main2

gotong royong
gotong royong2
gotong royong 3

gotong-royong 4
gotong royong 5


0 comments:

Post a Comment

Blog Biz